Diferențele dintre uleiurile de motor pentru autoturisme și uleiurile de motor pentru camioane
Te-ai întrebat vreodată care este diferența dintre uleiul de motor pe care îl pui în motorul unei mașini de pasageri și celălalt pe care îl pui în motorul unui camion? Poate chiar ți-a trecut prin minte să folosești un tip de ulei în celălalt tip de vehicul? Să aruncăm o privire la diferențele dintre aceste două tipuri de uleiuri și cele două tipuri de motoare, astfel încât să putem înțelege cum trebuie să alegem uleiurile pentru fiecare.
Diferențele dintre un motor pentru autoturism și unul pentru camion
Cu siguranță, există multe diferențe între motorul unui autoturism și motorul unui vehicul greu, dar să ne concentrăm pe cele care au un impact asupra uleiului de motor. Atât turația motorului, cât și puterea specifică (puterea pe volum) sunt considerabil mai mici în cazul motoarelor grele. Între timp, volumul uleiului de motor necesar pentru motoarele HD este destul de mare decât cel necesar pentru motoarele autoturismelor. Cu toate acestea, motoarele diesel HD produc mult mai multă funingine decât motoarele vehiculelor ușoare, care funcționează de obicei pe benzină. Dar acest lucru este valabil și în comparație cu autoturismele diesel.
Nu în ultimul rând, motoarele vehiculelor grele sunt de obicei proiectate pentru a fi lubrifiate cu un ulei 15W40, 10W40 sau – în cazuri mai rare – un ulei 5W40, în timp ce autoturismele din epoca noastră au nevoie de obicei un ulei 5W30, 0W30, 5W20 sau 0W20.
Ce înseamnă acestea pentru uleiurile de motor?
Pentru a combate funinginea și pentru a prelungi intervalele de schimb de ulei (intervalele de schimb de ulei pot ajunge până la 100 000 de mile sau 160 000 km pentru camioanele grele, operate în condiții optime), uleiurile de motor pentru sarcini grele conțin cantități mai mari de aditivi detergenți și dispersanți decât uleiurile de motor pentru autoturisme. După cum s-a spus în paragraful anterior, gradele lor de vâscozitate sunt, de asemenea, mai mari, astfel încât uleiurile sunt în esență "mai groase" decât omologii lor PCMO.
Pot folosi uleiul de motor pentru un vehicul greu în mașina mea?
Nu. După cum s-a explicat mai sus, turația și puterea specifică a motoarelor autoturismelor sunt mai mari. Aceasta înseamnă că este mult mai ușor ca uleiul să intre în camera de ardere și să se ardă odată cu combustibilul. Deoarece nivelul de detergent este mai mare, atunci când uleiul este ars se formează depozite de cenușă care se pot lipi de supape. Acest lucru poate chiar împiedica închiderea corectă a supapei. Dispersanții utilizați în uleiurile de motor HD uneori nu sunt compatibili cu garniturile utilizate în motoarele autoturismelor, astfel încât se deteriorează. Acest lucru poate duce la consumul de ulei și la uzura motorului. Există, de asemenea, problema că o mulțime de autoturisme moderne necesită uleiuri speciale. Uleiuri care au aprobarea producătorului auto. Evident, uleiurile de motor HD nu au omologări pentru motoarele autoturismelor și nu vor îndeplini aceste cerințe speciale. În cele din urmă, așa cum am menționat mai devreme, vâscozitatea uleiurilor de motor HD este în multe cazuri diferită de cea a uleiurilor de motor pentru autoturisme.
Ce zici de utilizarea unui ulei de motor pentru autoturisme într-un camion greu?
Nici acest lucru nu va funcționa. După ce ați citit paragrafele de mai sus, acum știți că motoarele vehiculelor grele produc mai multă funingine, iar uleiurile concepute pentru acele motoare trebuie să aibă niveluri mai ridicate de aditivi detergenți. Un ulei de motor pentru autoturisme nu ar putea menține un motor pentru un vehicul greu curat și ar fi probabil prea "subțire" pentru a-l proteja de uzura la care este expus.
Există excepții?
Puține lucruri în viață sunt fără excepție și cu siguranță acesta nu este unul dintre ele. Există unele așa-numite uleiuri de flotă mixtă care au și unele aprobări de bază pentru sarcini grele și ușoare. Care este capcana? Acestea sunt de obicei uleiuri destul de simple care îndeplinesc de obicei cerințele mașinilor și camioanelor fabricate în anii '90 sau înainte, când motoarele HD erau mai curate în interior (acum sunt mai murdare în interior, deoarece standardele de emisii cer producătorilor să folosească EGR și altele, pentru a face gazele de eșapament mai curate) și autoturismele erau mult mai puțin exigente în raport cu uleiul de motor. De obicei, nu sunt potrivite pentru mașini sau camioane mai noi.
Sursa: oilspecifications.org